DIGITAALINEN MARKKINOINTI


Digitaalista markkinointia ja viestintäähän on kaikki mitä sähköisesti viestimme asiakkaille ja yhteistyökumppaneille - kaikki mitä ei voi käsin kosketella.

Meillä on vuosien kokemus onnistuneista hakukoneoptimoiduista nettisivuista sekä paikallisella, Suomen laajuisella että kansainvälisellä tasolla. Tätä sisällöntuotannon taitoa hyödynnämme myös tuotteiden tai palvelujen markkinoinnissa.

Olemme useille asiakkaille tehneet hakusanoille optimoituja mainos- ja kampanjasivuja, jotka parhaimmillaan (tai pahimmillaan) ovat johtaneet siihen, että asiakkaan puhelin soi liian usein ja hän on halunnut poistaa tuon nettimainoksen (too bad for us).

Hyvin kohdennettu, suunniteltu ja toteutettu sähköpostimainos on helppo ja kustannustehokas tapa muistuttaa asiakkaita tuotteistasi / palveluistasi.

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet

Niin kuin mikä tahansa muukin toiminta, ilman tavoitteita harvemmin saa aikaan mitään (konkreettista ja mittattavissa olevaa).

Markkinoinnissa kannattaa käyttää aikaa ja pohtia (sekä päättää) miten asiakas saadaan kiinnostumaan ja ottamaan yhteyttä (AIDA - action, interest, desire & action)? Minkälaisia asiakkaita sinä haluat palvella? Mikä on sinun tyypillisin asiakas? Ja minkälaista polkua pitkin asiakkaasi johdatetaan ostamaan sinun tuotteita ja / tai palveluja?

Awareness.

Mitä eri kanavia käytetään?

Interest.

Miten asikkaiden kiinnostus herätetään?

Desire.

Miten erotut kilpailijoista?

Action.

Miten asiakas saadaan ottamaan yhteyttä?

Hakukoneoptimoidut kotisivut

Isoimmat myytit kotisivujen ostamiseen ja teettämiseen ovat: se on kallista, se vie paljon yrittäjän omaa aikaa, sivut ei valmistu sovitun aikataulun mukaan. Tässä viisi vinkkiä kotisivutoimittajan valintaan ja tarjousten vertailuun.

  1. Julkaisujärjestelmä / teknologia: Mitä julkaisujärjestelmää tekijä suosittelee? Me käytämme WordPress-julkaisujärjestelmää, joka on tällä hetkellä maailman käytetyin julkaisujärjestelmä.
  2. Projektin realistinen aikataulu: Kuinka työllistetty toimittaja on? Lupaako hän mitä tahansa saadakseen sinut asiakkaaksi?
  3. Sivuston suunnittelu & käyttäjäkokemus: Sivuston visuaaliseen ulkoasuun vaikuttaa suuresti yrityksesi kohderyhmä. Millainen on sivuston rakenne ja tavoite?
  4. Sivuston sisällön määrittely: Mitä toimintoja kotisivuillasi pitäisi olla? Mitä ominaisuuksia tai toiminnallisuuksia hinta sisältää?
  5. Toimiiko kemia? Millainen myyjä teki sinulle tarjouksen? Kuka tekee sivuston visuaalisen suunnittelun? Kirjoittaako joku toinen sisältöä ja kuka oikeasti rakentaa sivuston? Tapaatko muita tekijöitä kuin myyjän ennen kuin teet päätöksesi? Teetkö töitä mieluummin ison organisaation vai itse yrittäjän kanssa?

Kotisivupalvelumme sisältää sivuston suunnittelun & toteutuksen, tarvittaessa sisällöntuotantoa, tarvittaessa kuvituskuvia kuvapankista, hakukoneoptimoinnin, webbihotellin sekä teknisen ylläpidon julkaisun jälkeen.

Sivuston hinta määräytyy sisältömäärän mukaan (alk. 990€ alv 0% yhden sivun kokonaisuus) + webbihotelli 19€/kk (228€/vuosi) sisältäen teknisen ylläpidon (tietoturva-, WordPress- ja lisäosien säännölliset päivitykset & varmuuskopiot).

Mainos- tai kampanjasivu

Kampanjasivu on on kuin tuotteesi tai palvelusi flyeri netissä! Käytännössä se on omassa osoitteessaan oleva erillinen nettisivu, minkä tavoitteena on menestyä hakukoneessa (eli Googlessa) luonnollisten hakutulosten (eli ei maksettujen mainosten) joukossa. Toisin sanoen,  se on "orgaanista hakusanamainontaa", mikä on huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin Googlen Adwords -kampanjat.

Mainossivun optimointi rakennetaan yhden hakusanaparin ympärille alkaen jo domainista eli nettisivun osoitteesta esim. perinnönjako tampere (perinnönjakotampere.fi), kamerahuolto tampere (kamerahuoltotampere.fi) tai tapetti omasta kuvasta (tapettiomastakuvasta.fi). Mainossivun koko sisältö optimoidaan tekstien, kuvien ja muiden toimenpiteiden avulla menestymään hakukoneessa nimenomaan näillä hakusanoilla.

Ja se hinta. Kampanjasivusto toteutetaan usein yhden sivun kokonaisuutena 990€ + webbihotelli 19€/kk.

Sähköpostimainonta

Olen toteuttanut sekä omia että asiakkaiden sähköpostikampanjoita Mailchimp- ja Emaileri -ohjelmilla. Jos olet kiinnostunut sähköpostimainonnasta, suosittelen ottamaan käyttöön jonkun alustan, jolla toteuttaa kampanjat. Mainosten luominen on alustalla hyvin helppoa ja niistä saa visuaalisesti huokuttelevia.

Sähköpostimainontaa suunniteltaessa kannattaa keskittyä

  1. Miettimään ja rajaamaan kohderyhmä
  2. Tiivistää viesti olennaiseen
  3. Tekemään viestistäsi visuaalisesti houkutteleva
  4. Ohjata potentiaalinen asiakas linkkien kautta kotisivuille, verkkokauppaan tai ottamaan yhteyttä

Tarvitsetko apua sähköpostikampanjan toteuttamiseen? Sähköpostikampanjan hinta ei päätä huimaa - ota rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan miten voisin olla avuksi?